23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Storcentre mister milliader i dagligvaresalg

Siden 2008 har Danmarks storcentre tabt milliarder af kroner i dagligvareomsætning. Det er discountbutikkerne der suger al handel til sig, lyder det fra storcenter-ejerne Steen & Strøm.

Omsætningen af dagligvarer i de 16 storcentre, der ejes af Steen & Strøm, er faldende. I årets første kvartal solgte man for 4 procent mindre end i samme periode sidste år. Og siden 2008 er dagligvareomsætningen faldet fra 6,1 mia. kr. til 4,3 mia. kr. sidste år.

Hovedårsagen er i følge Steen & Strøm og centerekspert Per Nyborg, adm. direktør i ICP, Institut for Center-Planlægning, at storcentrene rummer ganske få discountbutikker.

– Fraværet af discountbutikker i de fleste centre er en af hovedårsagerne til, at dagligvareandelen har været faldende i centrene. I takt med etableringen af stadig flere discountere relativt tæt ved befolkningens bopæl - og den markante udvidelse af disse butikkers åbningstider - har de fået en stigende betydning, mener Per Nyborg.

Markedsdirektør hos Steen & Strøm Claus Tüchsen vil da heller ikke udelukke, at der med tiden vil flytte flere discountbutikker ind i centrene.

- I visse centre hvor placeringen i centret, logistik og marked kan matche discountenhedernes krav og behov, vil vi godt kunne se dem i centrene fremadrettet, siger han til Dansk Handelsblad.

Læs mere i Dansk Handelsblad.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web04